טיפולי אנטיביוטיקה מרובים

א+ | א-

השאלה של רב

כלבי רוג׳ר הוא רועה גרמני בן שלוש וחצי שמטופל אצלכם מספר שנים. במקביל נאלצתי מדי פעם לטפל בו אצל וטרינר ברחובות עקב מקרה חירום כמו הוטספוטים.
רוג׳ר קיבל מספר רב של טיפולי אנטיביוטיקה בחייו הקצרים ורציתי לדעת האם בדומה לבני אדם, טיפולים אלו יכלו לגרום למצב של חוסר איזון חיידקי במעיים שלו או פטריות/גידול רב של שמרים וכו?
אם זה ייתכן איך ניתן לבדוק זאת ומה הטיפול? כמו כן רציתי לדעת האם כדאי או אולי לא מזיק לתת לו פרוביוטיקה (וטרינרית כמובן) גם בשביל להתחיל לטפל בחוסר האיזון שקיים אצלו וגם בשביל אולי לעזור לו עם מערכת העיכול הרגישה ביותר שיש לו ולבעיות הגירוד שיש לו (את הגורם המדוייק לגירוד אני לא יודע אבל כנראה שמדובר באלרגיה לפשפשים).

נשאל ב:14.10.2014

תשובתו של ד"ר ברנע

שלום רב
נכון לספק לכלב שמקבל משך תקופה ארוכה טיפול אנטיביוטי תוסף פרוביוטי. תוספים אלו אינם מזיקים גם אם ניתנים לכלב בריא.

חוסר האיזון עליו אתה שואל מתבטא בשלשולים או צואה רכה ואני מבין שזה אינו המקרה של רוג'ר. לגבי שאלתך על הקשר בין מערכת העיכול והעור, רגישות יתר או אלרגיה בשפת העם עשויה לגרום הן לבעיות עיכול והן לפגיעות בעור.

הגורם עליו הצבעת לאלרגיה (פרעושים לא פשפשים) הנו גורם שנראה לעין במידה וקיימים כאלו על הכלב. הסימן המובהק הוא גירוד ופצעים בבסיס הזנב.

במידה וזה לא הממצא כדאי לחפש גורם אחר. לסיכום ניתן להוסיף פרוביוטיקה, הייתי מוסיף גם חומצות שומן אומגה 3 ואומגה 6 וחושב על מזון היפואלרגני במידה והתופעות בעור ובמערכת העיכול שכיחות מאוד.

‹ שאלות נפוצות נוספות